Käynnistyneessä kehysriihessä on oiva hetki suunnata panoksia suomalaiseen koulutusjärjestelmään. Valtiontalouden tila on edelleen haasteellinen, mutta ilman riittäviä panostuksia koulutukseen ja osaamiseen ei tilanne tule nykyisestä parantumaan.
SAKKI toivoo kehysriiheltä ammatillisen koulutukseen indeksijäädytysten perumista, jotta koulutukseen laatu ei heikkene kohtuuttomasti vaan koulutuksen laatu saadaan taas nousuun. Muun muassa Yle on nostanut viime viikkoina esiin haasteita, joita ammatillisessa koulutuksessa koetaan resurssien puutteen vuoksi.
Myös ammatillisen koulutuksen läpäisy on kääntynyt laskuun viime vuosina kun samalla työvoimapula ja työvoiman kohtaanto‐ongelma* ovat nousseet entistä keskeisimmiksi haasteiksi työllisyyden parantamiseksi. Näiden kehityssuuntien näkökulmasta olisikin perusteltua osoittaa lisäpanostuksia koulutuksen laadun sekä ammatillisen koulutuksen reformin onnistumisen varmistamiseksi.
Resurssien puute näkyy myös laajemmin opiskelijoiden osallisuudessa ja opiskeluhyvinvoinnissa. Rahoituksen ollessa tiukilla koulutuksen järjestäjät ovat keskittäneet panoksiaan koulutuksen järjestämiseen, jolloin opiskelijoiden hyvinvointiin liittyvät teemat ovat jääneet taka‐alalle. Esimerkiksi osassa oppilaitoksista on säästöjen vuoksi luovuttu ruokalan tarjottimista. SAKKI toivookin myös, että lisäresursseja voitaisiin keskittää erityisesti opiskelijoiden osallisuuden kehittämiseen sekä opiskeluhyvinvoinnin tukemiseen. Hyvinvoinnin edistämisessä tulee panostaa myös oppilaitoksissa tapahtuvan syrjinnän ja häirinnän ehkäisyyn, jota erityisesti vieraskieliset opiskelijat tällä hetkellä monin paikoin kohtaavat.
Lisätietoa:
Jasmina Khabbal
puheenjohtaja
[email protected]
044 7530 581
Samuli Maxenius
asiantuntija
[email protected]
044 7766 048
* kohtaanto‐ongelma: Tiedotusvälineissä on viime aikoina kummasteltu työmarkkinoiden kohtaanto‐ongelmaa. Toisin sanoen te‐toimistojen avoimet työpaikat ja työnhakijat eivät kohtaa. (Lähde: Työmarkkinoiden kohtaanto‐ongelma, ilkka.fi)