Uusi lukuvuosi on alkamassa ja on aika suunnata katseet kohti opintoja ja amisarkea. Nyt on viimeistään aika putsata kesähiekat varpaiden välistä ja vaihtaa sandaalit työkenkiin. Pian päästään moikkaamaan amistuttuja, kollegoja ja opiskelutovereita, jotka toivottavasti odottavat jo kuumeisesti lukuvuoden alkamista. 

Nyt on myös hyvä hetki reflektoida viime vuotta ja poimia talteen viime vuoden parhaat opit. Edellinen lukuvuosi oli monella tavalla poikkeuksellinen, mutta samalla myös monella tavalla opettavainen. Uuden lukuvuoden alkaessa olemme tilanteessa, jossa saamme mahdollisuuden yhdistää viime vuoden kullanarvoiset opit etätyöskentelystä ja hybridimalleista oppilaitoksen uuteen arkeen. 

Etäopetus ei voi olla ensisijainen vaihtoehto

Tämän totesimme viime vuonna ottaessamme isoja loikkia kohti uudenlaisia työskentelytapoja ja -alustoja. Etäopiskelu tai -työskentely tuli monille tutuksi ja jotkut meistä jopa rupesivat nauttimaan täysin rinnoin etäilyn mukanaan tuomasta uudenlaisesta arjesta. Toisille etäily ja kotona ruudun edessä ajan viettäminen ei taas sopinut lainkaan ja opinnot eivät voineet edetä odotetulla tavalla. Samalla erityisjärjestelyt ammatillisessa koulutuksessa alensi opiskelumotivaatiota, viivästytti ammattiin valmistumista ja lisäsi keskeytyksiä. 

Suurin oppi, jonka poikkeusaika meille antoi, on lähiopetuksen ja henkilökohtaisen tuen merkityksen ymmärtäminen. Ammatillista koulutusta ei voi siirtää kokonaan verkkoon, jos haluamme pitää huolta ammattiosaamisen tasosta ja opiskelijoiden hyvinvoinnista. Etäopetus voi kuitenkin toimia lähiopetuksen rinnalla, jos sitä osataan käyttää yhtenä hyödyllisenä opetuksen kanavana oikeissa tilanteissa. Lisäksi on hyvä muistaa, että poikkeusajan synnyttämä digiloikka voi parhaimmillaan muuttaa opiskelua parempaan suuntaan nyt kun teknologian tarjoamat hyödyt osataan valjastaa tehokkaammin käyttöön. 

Nyt on aika panostaa yhteisöllisyyteen 

Pandemian ja etäopiskelun synnyttämät turvattomuuden, tyytymättömyyden ja eriarvoisuuden tunteet voivat olla vielä ilmassa. On myös mahdollista, että pandemian jäljet tulevat näkymään  ammatillisissa oppilaitoksissa vielä pitkään. Vaikutukset voivat olla pitkäkestoisia ja niin moniulotteisia, että emme välttämättä osaa niitä edes vielä ennakoida. 

Kiinnittyminen opintoihin ja opiskelijayhteisöön on nyt tärkeämpää kuin koskaan aikaisemmin. Kuulumisen tunne ja yhteisöllisyys ovat juuri niitä asioita, joita lukemattomat opiskelijat ovat kaivanneet kipeästi viime lukuvuoden ajan. Tulevan lukuvuoden aikana oppilaitosten tuleekin kiinnittää huomiota erityisesti yhteisöllisen toimintakulttuurin luomiseen, opiskelijoiden hyvinvointiin ja  syrjäytymisen ehkäisemiseen. 

Tehdään jokainen oma osamme yhteisöllisyyden eteen. Muistetaan tulevan lukuvuoden aikana kantaa huolta niin kavereista, opiskelutovereista kuin myös kollegoista ja tutuista. Kysytään ¨Mitä kuuluu?¨ ja muistetaan myös kuunnella vastaus. Ensisijaisesti, muistetaan pitää huolta siitä, että kaikilla on kaveri ja kukaan ei jää yksin.

Lopetetaan kuitenkin positiivisiin ja optimistisiin ajatuksiin – maailma on avautumassa ja amikset ympäri Suomen pääsevät pian takaisin miltei normaaliin opiskelurytmiin. Moni odottaa opintojen alkua ja etenkin lähiopiskelua enemmän kuin koskaan aikaisemmin – otetaan tästä innostuksesta kaikki irti ja toivotaan, että tuleva lukuvuosi pitää sisällään ihmisten kohtaamista, yhteisöllistä tekemistä ja antoisaa lähiopiskelua. Viedään tulevalle lukuvuodelle mukanamme tärkeimmät opit pandemian ajalta ja katsotaan tulevaisuuteen positiivisin mielin. 

Tsemppiä lukuvuoteen!

Toivottaa SAKKI ry