Opetus‐ ja kulttuuriministeriö julkaisi viime viikolla Maahanmuuttajien koulutuspolut ja integrointi — kipupisteet ja toimenpide‐ehdotukset III -julkaisun, jossa esitellään toimenpiteitä maahanmuuttajien kouluttautumisen ja integroitumisen edistämiseksi. Luonnollisesti myös ammatillinen koulutus nousi raportissa merkittävään rooliin, sillä ammatillisella koulutuksella on merkittävä rooli maahanmuuttajien osaamisen ja integraation edistäjänä. Julkaisussa kiinnitetään huomiota oikeisiin kipukohtiin ja haasteisiin, joihin tulee lähivuosina kehittää ratkaisuja sekä seurata jo tehtyjen muutosten vaikutuksia.
Ammattiin opiskelevien näkökulmasta kehitys‐ ja toimenpide‐ehdotuksista kaksi nousee ylitse muiden. Ensimmäinen koskee uusien toimenpide‐ ja rahoituslainsäädännön vaikutusten arviointia maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden saamaan opetukseen ja tukeen. Ehdotuksissa esitetään, että eduskunnan edellyttämän toiminta‐ ja rahoituslakien yleisen arvioinnin ohessa toteutettaisiin arviointi, joka keskittyisi erityisesti muutosten vaikutuksiin maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden opiskeluun ja opintoihin pääsyyn.
Uudessa ammatillisen koulutuksen lainsäädännössä ei ole yksittäistä rahoitus‐ tai toimenpide‐elementtiä, joka olisi suunnattu erityisesti maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden osaamisen kehittämiseen osana ammatillisen tutkinnon suorittamista. Toki VALMA‐opintojen sekä oppimisvalmiuksia edistävien opintojen avulla voidaan tukea maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden osaamisen kehittymistä, mutta niiden toimintalogiikka ei tue kokonaisvaltaista opintojen aikaista tukea. Ammatilliseen koulutukseen valmistava koulutus eli VALMA ei ole varsinaiseen ammattiin johtavaa koulutusta ja rahoituslaki mahdollistaa oppimisvalmiuksia tukevan koulutuksen tarjoamisen opiskelijalle vain puolen vuoden ajaksi (toki koulutuksen järjestäjä voi omakustanteisesti tarjota tukea pidemmäksi aikaa).
Rahoituslaissa ei siis ole mitään yksittäistä elementtiä, joka tukisi esimerkiksi erillistä kieliopetusta tai yhteiskunnallisten ja työelämävalmiuksien kehittämistä läpi ammatillisen tutkinnon suorittamisen. Huolena onkin, että ammatillisen koulutuksen järjestäjät tarjoavat maahanmuuttajaopiskelijoille vain pakolliset YTO‐aineiden sisältämät kieli‐, yhteiskunta‐ ja työelämäosaamisen kokonaisuudet, jotka eivät välttämättä ole riittäviä kattavia opiskelijan kiinnittämiseksi suomalaiseen yhteiskuntaan ja työelämään.
Toinen kehitysehdotus koskee ammatillisten opettajien ja työpaikkaohjaajien kieli‐ ja kulttuuriosaamisen kehittämistä. Kieli‐ ja kulttuuriosaaminen ovat entistä keskeisemmässä roolissa myös aine‐ ja ammattiopettajien työssä. Monimuotoisten opiskeluryhmien ohjaus ja esimerkiksi heikommalla kieliosaamisella opetuksessa mukana olevien opiskelijoiden huomioiminen opetuksessa edellyttää opettajalta oikeita pedagogisia taitoja, jotta koko opiskelijaryhmän opetus ja oppiminen sujuu joustavasti ja tehokkaasti. Kulttuurien moninaisuuden tuntemus on myös keskeinen taitoa opettajille ja muulle oppilaitoksen henkilökunnalle, jotta voidaan varmistaa oppilaitoksen ja opiskelijaryhmien työrauha sekä ehkäistä mahdollisten konfliktien kehittyminen oppilaitosyhteisössä. Kielitietoisen oppimisen huomioiminen myös työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa vaatii lisää panoksia ja työpaikkaohjaajien koulutuksissa tulee huomioida myös kulttuuriseen moninaisuuteen liittyvät kysymykset.
Voit tutustua toimenpide‐ehdotuksiin opetus‐ ja kultturiministeriön nettisivuilla.