Valtiovarainministeriön budjettipäällikkö Mika Niemelä kertoi Ylen uutisessa (21.04.2023), että ammatillisen koulutuksen tulisi olla tulevan hallituksen leikkauslistalla. On selvää, että leikkaamalla voidaan varmasti toteuttaa budjettikuria ja säästöjä, mutta ainakin me muistamme edelleen, mikä on edellisten koulutusleikkausten hinta. Miksi ammatillinen koulutus on se, mistä leikataan, silloin kun menee huonosti? Jos kyse olisi jostain muusta koulutusmuodosta, ei silloin mietittäisi, että mistä sieltä leikataan. Silloin olisi puhe siitä, että mitä voidaan tehdä paremmin, jotta opiskelijat valmistuvat ja saavat laadukaampaa opetusta.
Ammatillisen koulutuksen keskeisenä tarkoituksena on antaa tarvittava osaaminen työelämässä ja yhteiskunnassa pärjäämiseen sekä kyky kehittää ja päivittää osaamista tarpeen mukaan.
Ammatillisesta koulutuksesta leikkaaminen tai koulutuksen lyhentäminen kaksivuotiseksi olisi kohtalokasta. Suomessa on asetettu läpi puoluekentän kunnianhimoinen tavoite korkeakouluttaa yhä enemmän nuoria tulevaisuudessa. Lukio-opinnoista yleensä jatketaan opintoja jo nykyisellään, joten mahdollinen lisäys korkeakoulutettuihin tulisikin yksinomaa amiksista. Jos YTO-opinnot siirretään kolmannelle vuodelle vapaaehtoisiksi, ei meillä ole opiskelijoita, joita korkeakouluttaa – puhumattakaan siitä, että pelkkä YTO-opintojen leikkaus ei riittäisi kokonaisen opiskeluvuoden karsimiseen vaan leikkuri osuisi väistämättä myös ammatillisiin opintoihin.
Nykyinen järjestelmä tarjoaa jo nyt joustavuutta. Osaamisperustaisuus tarkoittaa, että tutkinnon voi kykyjensä ja halujensa mukaan suorittaa nyt jo lyhyemmässä ajassa. Pitämällä kiinni nykyisestä tutkintorakenteesta ja osaamisperustaisuudesta, pidämme huolta siitä, että amiksesta valmistuu osaajia niin työelämään kuin jatko-opintoihin.
Jos keskeyttämisluvut ja työvoiman saatavuus huolettaa, kehotamme kiinnittämään huomiota siihen, onko kokopäiväinen opiskelu todella mahdollista kaikille ja onko siihen tarjolla riittävä tuki. Tällä hetkellä opiskelijat venyttävät viimeistäkin lainaeuroaan, eivät pääse terapiaan eivätkä ole oikeutettuja riittävään tukeen opintojensa aikana.
Toivomme, että Valtiovarainministeriö kuuntelee jatkossa tarkemmalla korvalla ammatillisen koulutuksen asiantuntijoita ja Opetus- ja kulttuuriministeriötä, joilla on oikeasti ajankohtaista tietoa ammatillisesta koulutuksesta.
Resepti osaajapulaan ja koulutustason nostoon:
- Annetaan työrauhaa ja edellytykset kehittää ammatillista koulutusta yhteiskunnan tarvitsemaan suuntaan
- Luodaan selkeä ja ennustettava rahoitusmalli ammatilliseen koulutukseen, jolla turvataan ammatillisen koulutuksen laatu, määrä ja edellytykset koulutuksen kehittämiseen.
- Säädetään osa-aikainen erityisopetus ja tukiopetus oikeudeksi myös ammatillisen koulutuksen opiskelijoille.
- Säädetään opinto-ohjaajien mitoitus tasolle 1:150 oppivelvollisuusuudistuksen tavoitteiden toteuttamiseksi.
- Säädetään tukiopetuksesta ja osaaikaisesta erityisopetuksesta. Erityisopettajan roolia vahvistetaan, erityisopettajamitoitus säädetään tasolle 1:100 ja ammatillisia erityisopettajia lisätään.
- Lisätään ammatillisiin vaativan erityisen tuen oppilaitoksiin opiskelijapaikkoja.
- Mahdollistetaan tavoiteajassa valmistuneille amiksillekin opintolainahyvitys.
Lisätietoja:
Puheenjohtaja Aale Päivinen
[email protected]
044 7530 581
Edunvalvonnan asiantuntija Suvituuli Lundmark
[email protected]
044 7766 048